Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Wolak Justyna

gW tym tygodniu rozmawialiśmy o sztuce. Był to czas pełen kreatywnej zabawy, pozwalającej smykom wyrazić siebie. Poruszyliśmy trzy aspekty sztuki: rzeźbę, malarstwo i fotografię.

Obejrzeliśmy film edukacyjny, z którego dowiedzieliśmy się co nazywamy rzeźbą, jakie są etapy jej powstawania oraz jak tworzone są rzeźby z gliny. Poznaliśmy najbardziej znane krakowskie pomniki, a także wybraliśmy się na spacer pod pobliski pomnik Marii Konopnickiej. W tym dniu każdy smyk miał okazję wykonać swoją własną rzeźbę mając do wyboru masę solną albo masę papierową. Uzyskanie zamierzonego efektu wymagało od nas mnóstwa pracy, ale ostatecznie z dumą i zadowoleniem oglądaliśmy nasze twory.

Dowiedzieliśmy się, że są dwa rodzaje malarzy: malarze pokojowi i malarze artyści. Omówiliśmy różnice pomiędzy ich pracą, a następnie przystąpiliśmy do praktycznego zgłębiania tego zawodu. Przygotowaliśmy czapki malarskie, po czym wyposażeni w wałek i pędzle pomalowaliśmy przygotowany duży arkusz papieru. Następnie przenieśliśmy się do galerii sztuki, w której oglądaliśmy obrazy polskich malarzy. Po obejrzeniu dzieł sztuki przystąpiliśmy do malowania swoich obrazów. Każdy smyk był bardzo dumny ze swego dzieła. Po wyschnięciu umieściliśmy nasze obrazy w przedszkolnej Galerii Sztuki.g1

W środę skupiliśmy się na sztuce fotografii. Dowiedzieliśmy się jak wyglądały pierwsze aparaty fotograficzne. Obejrzeliśmy również prezentację z fotografiami zainspirowanymi dziełami sztuki. Wykonaliśmy swój własny aparat fotograficzny, który posłużył nam w udokumentowaniu przedszkolnej sesji zdjęciowej. Dyskutowaliśmy także o aparacie jako „czasowstrzymywaczu”, co posunęło nas do wykonania pamiątkowego plakatu wypełnionego naszymi grupowymi zdjęciami. Ten dzień sprawił nam wiele radości.

W najbliższych tygodniach, z powodu działań prewencyjnych podjętych przez rząd, nasza placówka będzie zamknięta. Na wspólne spędzanie czasu zapraszamy wszystkie smyki po upłynięciu okresu zamknięcia placówek oświatowych.

Wolak Justyna

gNasze przedszkolaki spędziły ten tydzień w Indiach. Symboliczna podróż obejmowała różne aktywności związane z tym państwem. Poznawaliśmy jego tradycje kulturalne, kulinarne oraz ludowe. Wszystkie propozycje działań okazały się dla Smyków bardzo ciekawe i atrakcyjne. Dzieci mogły dać upust wyobraźni i zaspokoić swój gust, gdyż stosowanie wielobarwności w zabawach było dodatkowym atutem wykonania zadania. Swoim bogactwem barw Indie zaspokajały w Smykach ich dziecięce wyczucie stylu.

Podczas naszej symbolicznej podróży umiejscawialiśmy Indie na mapie świata, poznaliśmy ich flagę państwową - Tirangę oraz znaczenie jej barw, dowiedzieliśmy się, że w Indiach mieszkają Hindusi, a nie Indianie. Wysłuchaliśmy legendy opowiadającej o powstaniu świątyni Tadź Mahal oraz poznaliśmy zwierzęta, które w Indiach mają szczególne znaczenie – tygrys, słoń, paw i krowa. Zdobyliśmy również wiedzę na temat kilku tradycji ludowych, jak malowanie dłoni panny młodej wzorami z henny (Mehendi), dekorowanie domów kolorowymi mozaikami o nazwie Rangoli oraz kulturę tańca indyjskiego. Nasza podróż miała także charakter kulinarny. Poznaliśmy typowe indyjskie owoce oraz przyprawy. Przyrządziliśmy wyjątkowo pyszny koktajl z mango oraz sałatkę owocową,g1 a przyprawy wykorzystaliśmy do udekorowania naszych Rangoli.

Wzięliśmy udział w warsztatach podróżniczych pt. „Kolorowe Indie”. Były one najlepszym uzupełnieniem wiedzy, którą zdobywaliśmy w trakcie zajęć dydaktycznych. Bezcenna była możliwość przymierzenia tradycyjnych strojów indyjskich oraz zabawy typowymi indyjskimi zabawkami.

W tym tygodniu odbyły się kolejne zajęcia z ceramiki. Przygotowaliśmy podkładki pod kubek, które będą idealnym prezentem dla naszych mam z okazji Dnia Kobiet.

Swoje szóste urodziny obchodził z nami Franciszek. Składamy mu najserdeczniejsze życzenia: dużo uśmiechu, wielu powodów do radości oraz wspaniałych przyjaciół.