Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Imiołek Iwona Przedszkole Podwawelskie Smyki

glowneKontynuując wakacyjny projekt zajęć z cyklu edukacji globalnej nasze smyki przeniosły się do niezwykle fascynującej krainy pełnej kolorów, zapachów, bogatej i różnorodnej kulturowo Azji. Ten duży kontynent zaczęliśmy poznawać od umiejscowienia go mapie świata. Następnie przyglądnęliśmy się bliżej klimatowi tam panującemu. Poznaliśmy nowe formy krajobrazowe takie jak tajga, tundra oraz step. Wspólnie próbowaliśmy dopasować ilustracje zwierząt do właściwego im środowiska. Poznaliśmy najwyższe góry świata Himalaje i jednocześnie dowiedzieliśmy się trochę więcej o najniżej położonym akwenie wodnym świata jakim jest Morze Martwe. Małe smyki już wiedzą, że najwyższym szczytem jest Mount Everest oraz, że Morze Martwe jest tak słone, iż może w nim spokojnie leżeć i czytać gazetę każdy człowiek, nawet ten niepotrafiący pływać. Z prezentacji multimedialnej odkryliśmy ponadto, iż na tym kontynencie znajduje się największy stadion piłkarski na świecie i najwyższy budynek. Te i wiele innych ciekawostek rozbudziło w naszych przedszkolakach chęć dokładniejszego poznania tego kontynentu. W środę gościliśmy w naszym przedszkolu mamę Lesi. Pani Asia opowiedziała nam bardzo dużo ciekawostek o niezwykle ciekawym wyspiarskim kraju, jakim jest Japonia. Mieliśmy okazję przymierzyć prawdziwe kimona, nie zabrakło również tradycyjnej japońskiej parasolki i pięknego wachlarza, które dopełniały całość ubioru. Dzieci miały możliwość obejrzenia japońskich książeczek oraz zabawy maskotkami z ulubionych w Japonii bajek dla dzieci. Na koniec zajęć wszyscy wspólnie z Panią Asią zatańczyliśmy w rytm japońskiej muzyki. Bardzo serdecznie dziękujemy mamie Lesi za poprowadzenie niezwykle ciekawych zajęć. W kolejnych dniach nasza uwaga skupiła się na tradycyjnej japońskiej metodzie składania papieru – orgiami. Starszaki wykonały zielone skaczące żabki, które ozdobiły przedszkolny półeczkę w szatni. Maluszki zaś stworzyły z papieru uśmiechnięte pieski i kotki. W naszych plastycznych działaniach nie zabrakło również pięknych paluszkowych kompozycji gałązek z drzewa kwitnącej wiśni. Na koniec tygodnia postanowiliśmy wspólnie przygotować sushi. Mali kucharze nałożyli ryż na prażone liście alg morskich, następnie nałożyli sos sojowy oraz pokrojoną w słupki marchewkę. Całość z pomocą pań została zwinięta i pokrojona. Gotowe sushi jedliśmy używając pałeczek, co okazało się być niezwykle trudnym wyzwaniem.

Imiołek Iwona Przedszkole Podwawelskie Smyki

gGrenlandia, chodź jest miejscem niezwykle ciekawym, ze względu na swój surowy klimat nie pozwala na zbyt długie jej eksplorowanie. Postanowiliśmy więc wsiąść w samolot i udaliśmy się w podróż do miejsca gdzie zamiast wiecznego lodu i śniegu czekały na nas gorąca pustynia, spalona słońcem sawanna oraz wilgotna i deszczowa dżungla. Podczas naszej wizyty na kontynencie afrykańskim przyjrzeliśmy się bliżej każdej z wymienionych wyżej form krajobrazowych. Poznaliśmy zwierzęta zamieszkujące suchą i gorąca Saharę: wielbłąda jedno i dwugarbnego, fenka pustynnego oraz małego, ale groźnego skorpiona. Na sawannie odszukaliśmy takie zwierzęta jak: żyrafa, zebra, słoń, hipopotam, antylopa, tygrys, gepard. Z kolei pełen zieleni wilgotny las tropikalny skrywał takie stworzenia jak: zabawne małpki, groźne węże, kolorowe papugi czy wielobarwne niespotykane nigdzie indziej motyle. Dzikie i groźne gatunki zwierząt oraz niezwykle interesująca flora poznawanego kontynentu stały się również tematem naszych prac plastycznych. Maluszki wykonały przyjazne i uśmiechnięte buzie zwykle groźnego i potężnego lwa. Starszaki natomiast ze swoich odbitych na papierze i wyciętych dłoni stworzyły wesołe cętkowane żyrafy oraz kwitnące i bardzo kłujce, olbrzymie kaktusy. Afryka to nie tylko krajobrazy, ale także plemienne ludy je zamieszkujące. Małe smyki obejrzały prezentację multimedialną przedstawiającą kulturę Masajów. Przedszkolaki dowidziały się jak wygląda codzienne życie członków plemienia, jak ubierają się na co dzień i od święta. Zafascynowani przepiękną kolorową biżuterią, jaką noszą Masajowie, wykonaliśmy kolorowe naszyjniki z barwionego bibułą makaronu. Słuchaliśmy także etnicznej muzyki ludów afrykańskich i tańczyliśmy plemienny taniec. Później przyjrzeliśmy się zamieszkującym Saharę Tuaregom. Wsiedliśmy na wielbłądy i karawaną wyruszyliśmy na spotkanie tych ludów pustynnych. Małe smyki zapoznały się z ubiorem rdzennych mieszkańców Sahary oraz ich zwyczajami. Spróbowaliśmy również trudnej sztuki wiązania turbanu na głowie.