Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Wolak Justyna

gZbliżające się Święta Wielkanocne zainspirowały nas do zajęcia się wiosennymi porządkami. Pochłonęły nas zarówno porządki w sali, jak i w ogrodzie. Najpierw, korzystając z niezbędnych sprzętów, uporządkowaliśmy nasze przedszkole – posegregowaliśmy klocki, ustawiliśmy zabawki na półkach, ułożyliśmy książki, pozamiataliśmy śmieci.

Następnie zajęliśmy się tematyką porządków w ogrodzie. Znaliśmy już dokładnie narzędzia niezbędne do dbania o ogród. Skupiliśmy się więc na zwierzętach, które pomagają nam utrzymać dobry stan ogródka. Stąd też bohaterami tego tygodnia byli kret i dżdżownica. Jakkolwiek przyjaźń z tymi zwierzętami wydaje się trudna, to jednak jest konieczna. Wiemy już, że dżdżownice przyczyniają się do ważnego procesu, jakim jest spulchnianie gleby. Dzięki swoim podziemnym wędrówkom rozluźniają strukturę gleby, tworząc przestrzenie, które zostaną wypełnione powietrzem i wodą – składnikami niezbędnymi do prawidłowego wzrostu roślin. Kopce kretów są bardzo uciążliwe oraz zaburzają estetykę wyglądu ogrodu. Jednakże ich upodobania pokarmowe przyczyniają się do zmniejszenia ilości szkodników w naszym ogrodzie. Smyki wiedzą również, że krety, na terenach uprawnych i ogrodowych, są zwierzętami objętymi ochroną.

Oprócz zdobywania wiadomości dotyczących tych zwierząt, spróbowaliśmy również wcielić się w nie w zabawach ruchowych. Przechodziliśmy przez ciemny kreci korytarz, a za przykładem dżdżownicy, próbowaliśmy poruszać się bez korzystania z naszych nóg. Zabawy te wyzwoliły w nas pokłady emocji i śmiechu!

Nadchodzące Święta Wielkanocne zainspirowały nas do rozpoczęcia prac nad dekoracjami. Smyki wykonały swoje palmy wielkanocne, a następnie zabrały je do domów. Jak głosi tradycja, delikatne wysmaganie palmą w Niedzielę Palmową, zapewnia domownikom zdrowie oraz pomyślność.

Wolak Justyna

gW tym tygodniu, przekraczając próg przedszkola, wchodziliśmy w rzeczywistość teatralną. Temat teatru towarzyszył nam zarówno podczas zajęć, jak i w zabawach swobodnych. Poznawszy podstawowe informacje dotyczące tego magicznego miejsca, zaczęliśmy tworzyć teatralny nastrój w naszym przedszkolu. Podczas tych zabaw mieliśmy okazję uczestniczyć w różnego rodzaju przedstawieniach teatralnych. Najpierw sami wystąpiliśmy w roli aktorów, wykorzystując do tego przygotowane stroje i maski. Ta zabawa wywołała w nas wiele śmiechu i pozytywnych wrażeń.

W następnych dniach poznaliśmy lalki, które czasem zastępują aktorów w sztukach teatralnych: kukiełki, pacynki, marionetki i jawajki. Sami wykonaliśmy makietę przedszkolnego teatrzyku oraz kukiełki do przedstawienia znanej nam baśni o „Czerwonym Kapturku”. Chętnie weszliśmy w odpowiednie role i spróbowaliśmy swoich sił w poruszaniu kukiełkami. Najbardziej przypadł nam do gustu teatr cieni, którego namiastkę również doświadczyliśmy w przedszkolu. Wykonaliśmy scenę przystosowaną do takiego teatru, a następnie, sterując kukiełkami, wystawiliśmy baśń „O rybaku i złotej rybce”.

W środę odwiedzili nas uczniowie z szóstej klasy Szkoły Podstawowej przy ul. Celnej. Wykorzystując prezentację multimedialną przygotowaną w trakcie edukacyjnego projektu ekologicznego, przybliżyli nam podstawowe zasady dbania o nasze środowisko. Starsi koledzy spokojnie i dokładnie przedstawiali nam najistotniejsze informacje dotyczące ochrony środowiska, w którym żyjemy my, jak również zwierzęta i rośliny.