Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Wolak Justyna

g1W tym tygodniu rozmawialiśmy o naszych rodzinach. Wymienialiśmy jej członków, określaliśmy kto do niej należy oraz określaliśmy kiedy czujemy się szczęśliwi w naszych rodzinach. Poznaliśmy zagadnienie drzewa genealogicznego, które pozwoliło nam  uświadomić sobie powiązania pomiędzy poszczególnymi członkami rodziny. Każdy smyk wykonał drzewo stosownie do swojej rodziny. Chętnie dzieliliśmy się opowieściami dotyczącymi zabaw i spędzania czasu z naszymi najbliższymi. Rysując swoje rodziny kształtowaliśmy naszą świadomość przynależności do niej i określaliśmy relacje panujące między jej członkami. Temat szczególnie bliski dzieciom budził w smykach wiele pozytywnych uczuć oraz pobudzał do wciąż nowych pomysłów na zabawy w „dom”.

Kolejne dni posłużyły nam do zastanowienia się nad obowiązkami, które wykonują poszczególni członkowie naszych rodzin. Symbolicznie określiliśmy domowe czynności, które wykonują rodzice. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że również my – dzieci mamy swoje domowe obowiązki, a także chętnie pomagamy naszym rodzicom.g2

Spędzanie czasu z rodziną jest równoznaczne ze świetną zabawą! My również postanowiliśmy się dobrze bawić i zorganizowaliśmy „Rodzinny teatrzyk”. W przedstawieniu kukiełkowym pt. „Historia mamy i taty” wzięło udział większość członków rodziny oraz znajomi rodziców. Humorystyczny scenariusz zapewnił nam dużo śmiechu! Tradycja rodzinna to również wspólne przygotowywanie i spożywanie posiłków. Dlatego z entuzjazmem wspólnie przygotowaliśmy sałatkę warzywną. Każdy mały smyk dzielnie podjął próbę zjedzenia warzyw.

Ten tydzień obfitował w zajęcia plastyczne. W kąciku plastycznym podziwiać można domy rodzinne zaprojektowane przez grupę młodszą oraz serca dla mamy i taty wykonane przez grupę starszą.

Wolak Justyna

gNowy rok rozpoczęliśmy od zgłębienia zagadnienia czasu. Uznaliśmy, że czas można zaobserwować w zmieniających się porach roku, w upływających miesiącach, jak również w mijających dniach tygodnia. Codziennie rano w przedszkolu zaznaczamy dzień tygodnia i przesuwamy kratkę na kalendarzu, przez co obserwujemy, jak upływa czas.  Wiemy też, że z każdą porą roku stajemy się coraz starsi.

Tradycyjnie czas na co dzień sprawdzamy na zegarze. Poznaliśmy różne rodzaje zegarów – od dawnych, już nie stosowanych, po współczesne zegary. Obserwowaliśmy przesypywanie się ziaren piasku w klepsydrze. Skonstruowaliśmy również swoje zegary tarczowe, które posłużyły nam do nauki zaznaczania i odczytywania pełnych godzin. Zaznaczaliśmy również godziny, w których odbywają się stałe punkty dnia w naszym przedszkolu. Największą frajdę sprawiła nam zabawa, w której sami byliśmy wskazówkami dużego zegara.

Ten tydzień posłużył nam również do eksperymentów czasowych. Zastanawialiśmy się czy jest możliwe cofnięcie czasu i w jakich sytuacjach taka możliwość byłaby pomocna. Wykonaliśmy także kapsułę czasu, w której na pół roku zamknęliśmy pamiątki: nasze rysunki, zdjęcia i zabawki. Otworzymy ją w czerwcu i zobaczymy, jak upływający czas wpłynął na nas.

Zapraszamy do obejrzenia naszych wytworów plastycznych wiszących na tablicach w szatni. Maluszki wykonały symboliczne, kolorowe budziki. Starszaki natomiast stworzyły noworoczną pracę plastyczną – fajerwerki.