Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Wolak Justyna

gZa nami tydzień pełen wrażeń! Zawierało się w nim kilka ważnych dla dzieci dni, obok których nie mogliśmy przejść obojętnie.

Tydzień rozpoczęliśmy od pochylenia się nad kulturą osobistą. Przypomnieliśmy sobie magiczne słowa: proszę, dziękuję i przepraszam. Oglądając ilustracje przedstawiające różne sytuacje określaliśmy, jak powinni zachować się ich uczestnicy i którego z magicznych słów użyć. Przez cały tydzień zwracaliśmy wzajemnie wyjątkową uwagę na kulturalne zachowanie się względem siebie. Poruszając wątek kultury osobistej powiedzieliśmy sobie także o szacunku, z jakim należy traktować osoby starsze. Kulturalne zachowania utrwaliliśmy w zabawie dotyczącej jazdy komunikacją miejską.

Kolejny dzień poświęciliśmy na poruszenie tematu zachowania się przy stole. Omówiliśmy podstawowe zasady zachowania się podczas spożywania posiłków, jak również spróbowaliśmy sami nakryć stół i ułożyć zastawę stołową według powszechnie obowiązujących norm. Zabawa w kelnera pomogła nam utrwalić poznane wiadomości oraz wdrożyć kulturalne zwroty względem kolegów i koleżanek.

20 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Jest to dzień, który ma nam przypominać o uchwaleniu najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych - Konwencji o Prawach Dziecka. Małe Smyki zostały symbolicznie zaznajomione ze swoimi podstawowymi prawami.

Na 21 listopada przypada Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Czwartek był zatem wyjątkowo miłym dniem w naszej małejg1 społeczności. Smyki wybrały sobie partnerów do zabawy, jak również staraliśmy się dostrzec coś pozytywnego w każdej  koleżance i koledze i wyrazić to na głos. Stworzyliśmy także symboliczny łańcuch porozumienia. Obchody Dnia Życzliwości zwieńczyliśmy upieczeniem pysznego ciasta marchewkowego, którym podzieliliśmy się z wszystkimi osobami w przedszkolu.

Z kolei 22 listopada obchodzony jest Dzień Kredki. Kredka to zazwyczaj pierwsze narzędzie twórcze, które trafia w ręce dzieci. Dlatego nie mogliśmy przejść obok tego święta obojętnie. Dowiedzieliśmy się jak powstają kredki, a następnie sami wykonaliśmy symboliczne sylwety kredek, które posłużyły nam w zabawach. Nie zabrakło także „kredkowej” matematyki. Na koniec wykonaliśmy rysunki posługując się kolorowymi bohaterami tego dnia.

Wolak Justyna

gTydzień rozpoczęliśmy od zabaw aktywizujących nasze zmysły – wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. Każdy Smyk w zabawach miał możliwość rozwinięcia swojego postrzegania świata za pomocą zmysłów. Pięć zmysłów, a więc i pięć stacji zadaniowych, w których każdy mógł znaleźć czynniki optymalne dla swojego sposobu poznawania świata.

W kolejnych dniach skoncentrowaliśmy się na narządzie wzroku – oczach. Przyglądając się swoim oczom w lusterku stworzyliśmy plakat przedstawiający budowę ludzkiego oka. Zastanawialiśmy się nad rolą, jaką pełnią poszczególne jego części. Szczególnie wytrwale sprawdzaliśmy odruch źreniczny, którego istnienie było dla nas zaskoczeniem. Opisywaliśmy swój kolor oczu oraz weryfikowaliśmy to, co o kolorze swoich oczu mówią nasi koledzy. Określaliśmy dominujący wśród osób w naszym przedszkolu kolor oczu.

Nasza dzienna aktywność skupiała się wokół zabaw i zadań wykorzystujących nasz wzrok oraz doskonalących pamięć wzrokową. Mieliśmy również możliwośćg1 sprawdzenia swojego wzroku okulistycznymi ćwiczeniami. Dzięki zabawom wymagającym od nas wyłączenia zmysłu wzroku dostrzegliśmy jak bardzo ułatwia nam on codzienne funkcjonowanie w świecie. Szczególnym wyzwaniem dla nas była zabawa w przewodnika, który swoim dotykiem oraz słowami miał przeprowadzić kolegę/koleżankę przez labirynt pełen przeszkód.

Tydzień zakończyliśmy uzupełnieniem wiedzy o osobach niewidomych i słabowidzących. Poznaliśmy różnego rodzaju dysfunkcje narządu wzroku, a film edukacyjny pozwolił nam zobaczyć, jak wpływają one na sposób widzenia dotkniętych nimi osób. Dowiedzieliśmy się jak osoby niewidome poznają świat oraz z jakimi trudnościami borykają się na co dzień. Wspólnie wskazaliśmy również w jakich sytuacjach możemy nieść pomoc napotkanym ludziom z dysfunkcją wzroku.