Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Hnezdyuk Justyna

gW tym tygodniu podjęliśmy temat emocji i uczuć. Jest to bardzo ważne zagadnienie, ponieważ każdy z nas chce czuć się zrozumianym i rozumieć zachowania innych osób. Dla nas – dzieci – tym bardziej temat ten jest istotny, abyśmy potrafili określić to co i jak czujemy oraz co wywołało w nas daną emocję.

Pracę rozpoczęliśmy od poznania nazewnictwa poszczególnych stanów emocjonalnych oraz określenia co one dla ludzi oznaczają i czym są spowodowane. Próbowaliśmy odtwarzać emocje za pomocą mimiki twarzy, gestów ciała oraz słów. Staraliśmy się również dopasować potencjalne sytuacje do odpowiednich stanów emocjonalnych. Wykonaliśmy koło emocji, na którym codziennie, a nawet w ciągu dnia, zaznaczaliśmy uczucia, które nam towarzyszyły.

W każdym kolejnym dniu tygodnia swoją uwagę skupialiśmy wokół konkretnych już, pojedynczych emocji – smutku, strachu i złości. Próbowaliśmy znaleźć sposoby na bezpieczne rozładowanie tych negatywnych stanów emocjonalnych. Najpierw szukaliśmy recepty na to, jak przemienić smutek w radość. Wysłuchawszy opowiadania o Królu ze Smutnego Królestwa zabraliśmy się do pracy próbując poprawić królowi nastrój. W tym celu udekorowaliśmy wesoło jego zamek oraz przemalowaliśmy go na radosne, jasne barwy. Cel został przez nas osiągnięty – król się rozweselił!

W kolejnych dniach próbowaliśmy oswoić nasze strachy i rozładować złości. Dowiedzieliśmy się, że każdy człowiek na świecie czegoś się boi, dlatego strach jest czymś naturalnym. Niejednokrotnie jest też potrzebny, gdyż chroni nas przed nierozważnym postępowaniem i niebezpieczeństwem. Próbowaliśmy oswoić swoje lęki. W tym celu każdy z nas narysował to, czego się boi, a następnie zamknęliśmy teg1 rysunki w Pudełku Strachów, skąd już nie mogą wyjść. Na koniec dodatkowo wystraszyliśmy je hukiem pękających balonów. Następnie omówiliśmy jak zachowuje się nasze ciało kiedy wyraża złość oraz poszukaliśmy sposobów na bezpieczne jej rozładowanie. Zniszczone w złości kawałki gazet pozbieraliśmy i wyrzuciliśmy do czarnego worka, aby już nie zakłócały naszego spokoju. Stworzyliśmy także swojego potwora złości.

Tydzień rozmów o emocjach był dla nas bardzo pomocny i zaowocował w głębsze rozumienie siebie i naszych rówieśników. Podczas zajęć wykonaliśmy również prace plastyczne zgodne z omawianą tematyką. Maluszki stworzyły stworki z Krainy Emocji, a starszaki wykonały koła swoich stanów emocjonalnych.

Hnezdyuk Justyna

gW ciągu ostatnich kilku dni skupiliśmy się na zjawisku upływającego czasu. Możemy go zaobserwować na różne sposoby. Nam, dzieciom, najłatwiej jest skojarzyć to z następującymi po sobie porami roku oraz godzinami na zegarze.

Przypomnieliśmy sobie cztery pory roku oraz to, co charakteryzuje każdą z nich. Opowieściami o swoich doświadczeniach i wspomnieniach urozmaiciliśmy zajęcia. Wykonaliśmy również pracę plastyczną „Drzewka pór roku”, dzięki którym mogliśmy w jednym miejscu zaobserwować, jak świat zmienia się wraz z nastaniem nowych pór roku.

Grupa starsza pogłębiła to zagadnienie i przyjrzała się również miesiącom w kalendarzu. Dowiedzieliśmy się, że każdy rok ma 12 miesięcy, które przemijają wraz z porami roku. Spróbowaliśmy zapamiętać ich nazwy i kolejność następowania, jak również dopasowaliśmyg1 kolejne miesiące do odpowiadających im pór roku. Zrozumienie tematu ułatwił nam wykorzystany zegar z miesiącami.

W naszym przedszkolu przygotowaliśmy wystawę zegarów, na której mogliśmy podziwiać najróżniejsze ich rodzaje – od bardzo starych do najnowocześniejszych. Podjęliśmy również temat odchodzenia zmęczonego Starego Roku i zajmowania jego miejsca przez radosny i energiczny Nowy Roczek. Wykonaliśmy tematyczne plakaty Sylwestrowe oraz pracę plastyczną z błyszczącymi fajerwerkami.

Z okazji Nowego Roku grono pedagogiczne składa najserdeczniejsze życzenia: wszelkiej pomyślności, zdrowia, optymistycznego podejścia do życia, spokoju oraz wielu sukcesów i spełnienia Waszych marzeń. Szczęśliwego Nowego 2021 Roku!